Vot cinstit intr-o democratie tanara

Discutiile aprinse care au avut loc zilele acestea privind problema fraudarii alegerilor m-au facut sa-mi amintesc un detaliu interesant de la alegerile parlamentare din iunie din Liban. Pentru ca am dubla cetatenie, romana si libaneza, anul acesta am votat pentru prima data in Liban. Democratia este inca una fragila in acest stat, dar am fost surprinsa de interesul si importanta pe care liderii politici de la Beirut o acorda votului democratic si alegerilor corecte. Asa s-a facut ca, in momentul in care am introdus in urna buletinul de vot, presedintele sectiei mi-a intins o calimara cu o cerneala speciala pentru a-mi amprenta degetul mare. Am fost surprinsa de aceasta solutie inedita pe care ministrul de interne libanez a gasit-o pentru a nu exista dubii privind fraudarea alegerilor. Fiecare votant introducea degetul mare in aceasta cerneala care avea calitatea de a rezista pe piele in jur de 48 de ore. In acest fel nimeni nu putea vota de mai multe ori. Interesanta si, in acelasi timp, amuzanta aceasta masura luata de un tanar politician libanez are si un substrat moral: daca vrem putem vota cinsitit si corect, iar solutiile impotriva fraudarii alegerilor sunt multe si foarte variate.
Seara, cand toti votantii din familia mea, ne-am adunat in jurul mesei si ne-am distrat fotografiind degetele colorate am realizat ca am luat parte la un pas deosebit de important facut de statul libanez pe drumul catre o democratie curata.

Photobucket

Photobucket

Photobucket

3 răspunsuri to “Vot cinstit intr-o democratie tanara”

  1. IONION Says:

    Curtea Constitutionala condamna tardiv modul in care Cabinetul Boc si-a varat coada in structurile deconcentrate, prin fentarea institutiilor si a Legii Fundamentale

    Judecatorii au declarat ne­constitutionale modificarile aduse de guvernanti normelor privind deconcentratele inca din 7 octombrie, insa moti­varea deciziei a aparut abia ieri. Si, odata cu ea, confir­marea faptului ca Guvernele Boc 1 si 2 au matrasit legislatia privind ocuparea functiilor publice in teritoriu cu spatele la Constitutie si cu fata la interesul politic. Calea spre cotropirea deconcentratelor a fost deschisa in luna aprilie, prin Ordonanta 37/2009, emi­sa de partenerii PDL-PSD. Con­testata de Opozitie, OUG 37 a fost dezbatuta de Curte si declarata neconstitutionala abia pe 7 octombrie. Tardiv, caci pedelistii ramasi singuri la Palatul Victoria apucasera sa schimbe legea. Guvernul Boc 2 a fost mai rapid decat judecatorii CCR. Cu o zi inainte de sedinta Curtii, pe 6 octom­brie, Cabinetul interimar a­dop­tase o noua ordonanta, OUG 105/2009, care abroga OUG 37, dar ii prelua regle­mentarile contestate. Judeca­torii au luat totusi in discutie Ordonanta ingropata de Boc si au stabilit, dupa cum arata motivarea difuzata ieri, ca aceasta „exprima o tendinta de politizare a structurilor guvernamentale din unitatile administrativ-teritoriale, mai precis la nivelul judetelor, si pune in discutie regimul consti­tutional si legal actual al functiei publice”. Mai mult, Curtea a deconspirat tertipul guvernantilor de a mentine in vigoare reglementari ilegale prin fentarea institutiilor, avertizand ca „solutia aleasa de Guvern (…) pune in discutie comportamentul constitu­tio­nal de ordin legislativ al Exe­cutivului fata de Parlament si, nu in cele din urma, fata de Curtea Constitutionala”. Cu toate acestea, judecatorii isi declara neputinta, aratand ca nu se pot atinge de normele clonate dupa defuncta ordo­nanta. OUG 105 se afla inca in dezbaterea Parlamen­tului, iar atat timp cat procedura legis­lativa este in desfasurare, Curtea nu poate sa isi extinda controlul
    de constitutiona­litate asupra noului act nor­mativ. Cu alte cuvinte, curat
    neconstitutional, dar in vi­goare!

  2. oana niculescu mizil Says:

    IonIon, realitatea prezentata de tine mi se pare surprinsa pertinent. Sunt ingrijorata atat de fentarea tangentiala a legii fundamentale, cat si de imixtiunea fatisa a democrat-liberalilor in actul de justitie. Aceste fapte sunt periculoase pentru fundamentul democratic al Romaniei, dar imi manifest increderea ca ele vor fi sanctionate ferm de electorat. Este singura sansa a noastra, a tuturor, de a pune capat acestor tendinte dictatoriale.


Lasă un răspuns

