Regina din Galette des Rois

Traditionala Galette des Rois, binecunoscuta in Franta, se taie si in Liban, in fiecare an, cu ocazia Epifaniei. Am participat si de data asta la ceremonia cautarii Regelui si Reginei in feliile din Tortul Regilor oferite la masa de sarbatoare, cu nerabdarea specifica si cu speranta ca portia mea va contine la fève norocoasa, cea de bun augur.

Si anul acesta am fost norocoasa pentru ca am descoperit Regina in felia de Galette rezervata mie, asa cum s-a mai intamplat si la alegerile parlamentare. Si Regina si Regele sunt ascunse in tort si, in cazul in care gasesti una dintre fève in felia ta, se presupune ca ti se va indeplini o mare dorinta in anul care abia incepe. Mi-am pus si eu o dorinta, pe care nu o destainui, dupa ce mi-am pus pe cap coroana primita odata cu Regina. Dumnezeu ma va ajuta sa mi se impineasca!

Daca sarbatoarea Craciunului a trecut din Occident în Orient, ca un fel de schimb reciproc, sarbatoarea Epifaniei a trecut din Orient în Occident pe la jumătatea secolului IV. Dar bisericile occidentale acceptând noua solemnitate de la 6 ianuarie au inteles ca sarbatoareau in primul rand, in aceasta zi, nu atat botezul lui Cristos, cum faceau orientalii, cat mai ales vizita Magilor (primitiae gentium) la Pruncul Isus, cu care ocazie Cristos s-a aratat ca stapan şi Rege al tuturor naţiunilor de pe pamant.

Originea Galettei des Rois se gaseste in Roma Antica si vestea sarbatoarea Saturnaliilor.

Sit roman in Liban

10 Răspunsuri to “Regina din Galette des Rois”

  1. Bibliotecaru Says:

    Nu ştiu de ce cultura universală pătrunde foarte greu în România. Nici măcar autohtona cultură dacică nu iese prea uşor la iveală. Trăim într-o ignoranţă alimentată şi de aceea inteligenţa de acum câteva milenii ne pare un lucru extras arheologic. Priveam acea imagine din Liban şi mă gândeam la ce ar însemna dacă ne-am dimensiona la spaţiul cultural universal.

  2. vladcelgroaznic Says:

    Sper ca ti-ai dorit si sa ajunga Basescu si haita lui acolo unde le este locul😦 ! Cat mai curand!

  3. marian Says:

    doamna oana niculescu mizil numele meu este marian si sunt o persoana cu handicap grav din nastere.
    va scriu pentru a va aduce la cunostinta situatia disperata in care se afla categoria persoanelor cu handicap in romania.
    as vrea ca in 2011 atat dumneavoastra cat si partidul dws sa faceti ceva concret si pentru noi persoanele cu handicap grav din nastere. o persoana cu handicap inascut asa cum sunt eu traieste dintr-o indemnizatie in valoare de 290 de lei care nu a mai fost indexata din vremea guvernului nastase.
    credeti ca o persoana cu handicap si automat cu nevoi speciale poate sa isi duca traiul zilnic cu 290 de lei in conditiile in care doar medicamentatia necesara ca aerul costa peste 200 de lei?
    de asemenea va aduc la cunostinta ca legea 448 pentru protectia si promovarea drepturilor persoanei cu handicap este nedreapta pentru persoana cu handicap din nastere si o sa va explic si de ce:
    in aceasta lege nu se face separatia intre persoanele care se naste cu handicap grav si persoana care in decursul vietii capata un handicap.
    de exemplu o persona sufera un accident la locul de munca in urma caruia ramane cu un handicap aceasta persoana are doua venituri pensia de vechime in munca de la locul de munca unde a suferit accidentul dar si pensia de handicap comform prevederilor legii 448.
    in schimb persoana care se naste cu un handicap grav este condamnat sa traiasca din indemnizatia de 290 lei fara a avea alt venit si fara a putea sa muncesca vreodata. acum va intreb eu credeti ca e corect ca datorita unei legi strambe persoana cu handicap din nastere sa aiva de suferit?
    nu credeti ca ar fi mai bine ca legea sa fie modificata si persoana cu handicap din nastere care nu are alt venit sa beneficieze de o indemnizatie mai mare decat cel care a muncit si a capatat handicapul in decursul vietii?
    va rog sa incercati sa modificati legea 448 asfel in cat persoana cu handicap din nastere sa nu mai fie defavorizata sa se faca o specificatie clara ca persoana care se naste cu handicap grav si are ca singur venit aceasta indemnizatie trebuie sprijinita mai mult decat cel care capata handicapul in urma unui accident de munca si nu din nastere pentru ca acel ce capata handicapul in timpul vietii are 2 pensii de handicap si de vechime in munca.
    va rog din suflet sa faceti tot ce putetii ca aceasta lege sa fie modificata in avantajul celor care se nasc cu handicap si nu se mai vindeca nicodaata de acest handicap.
    va rog ca in 2011 sa faceti toate eforturile sa fie marita aceasta indemnizatie de 290 lei.
    cred ca a venit vremea ca cei din clasa politica sa se gandeasca ca si categoria persoanelor cu handicap din nastere au dreptul la un trai decent, demn si sa se vorbeasca si de aceasta categorie sociala nu doar de pensionari si bugetari.
    va multumesc din inima si sper ca o sa gasiti timp sa cititi si randurile mele si daca se poate sa oefriti si un raspuns la problemele ridicate de mine

  4. Cosmin Says:

    Mă mai întreb de ce ignoranța vinde? Pentru că cei contra ei scriu pe bloguri, iar ca să citești un blog, bine scris de altfel, îți trebuie mai mult decât acces la acesta. Mă bucur că din ce în ce mai multă lume scrie pe bloguri, poate așa încercăm să ne ridicăm puțin, din mocirla asta în care ne scăldăm.

  5. oana niculescu mizil Says:

    @Bibliotecarul, din pacate, diplomatia romaneasca este la pamant. Domnul Baconschi face foarte mari deservicii Romaniei.
    Cristian Tudor Popescu vorbea de presedinte ca fiind „oaia neagra” la toate intalnirile internationale. Institutul Cultural Roman este ca si inexistent, fiind confiscat de o mana de laudatori ai aceluiasi presedinte. Asadar, deocamdata nu ne putem integra noi in spatiul universal. Nici politic si nici cultural. Si asta nu pentru ca nu am merita-o. Noi, am fost de-a lungul istoriei, cei care au aparat valorile Europei. Am fost insula de latinitate intr-o mare slava si adevarat zid in fata Imperiului Otoman. Ce s-ar fi intamplat cu valorile europene daca nu existau un Mircea cel Batran, un Stefan cel Mare sau Iancu de Hunedoara sau Vlad Tepes?

  6. oana niculescu mizil Says:

    @Vlad cel Groaznic,🙂

  7. oana niculescu mizil Says:

    @Marian, din pacate, acest Guvern parca vrea sa ne extermine.
    L-am urmarit aseara pe Adrian Sobaru si efectiv am fost impresionata pana la lacrimi. A vorbit cu modestie si a punctat devastator. Asa cum spunea si el, nu trebuie sa ne pierdem speranta, trebuie sa fim mai uniti si mai hotarati. Acest guvern este vremelnic. Dupa cum bine stii, zilele acestea se pun bazele unei aliante nationale intre PSD, PNL si PC impotriva acestui Guvern rupt de Romania Reala. Nu poti sa tai salarii, pensii, ajutoare sociale, si indemnizatii pentru persoanele cu handicap. Este inadmisibil!
    Poti sa spun ca vom reveni la Guvernare si ca vom restabili dreptatea sociala in Romania!
    P.S. ( Scrie-mi pe adresa onm_blog@yahoo.com)

  8. oana niculescu mizil Says:

    @Cosmin, incet, incet lucrurile se vor schimba in Romania. Mi-a placut postarea ta cu televizorul din dormitor. La buna citire!

  9. marian Says:

    multumesc din inima pebtru raspuns si pentru disponibilitate

    CU STIMA MARIAN

  10. popateapa Says:

    Chiar dacă îmi place ceea ce ai scris,îmi pare rău ca nu pot sa scriu nimic. Pur și simplu mi-a plăcut fără alte motive!


Lasă un răspuns

